حدیث موضوعی
دعای عظم البلا
یادداشت
آخرین اخبار
کد مطلب: 289529
پنج راهکار براي مديريت دعواي زناشويي
چطور كمتر و منصفانه تر بر سر اختلافات بحث كنيد
تاریخ انتشار : 1395/09/22 09:30:13
نمایش : 93
سلامت نيوزهر زن و شوهرى دعوا مىكنند و اين طبيعى است.درگيرى سالم در ازدواج مى تواند پيوند زناشوئى را تقويت كند. از سوى ديگر درگيرى ناسالم مى تواند به ازدواج صدمه بزند.














به گزارش زنگ خبر به نقل ازسلامت نيوزهر زن و شوهرى دعوا مىكنند و اين طبيعى است.درگيرى سالم در ازدواج مى تواند پيوند زناشوئى را تقويت كند. از سوى ديگر درگيرى ناسالم مى تواند به ازدواج صدمه بزند.

هنگاميكه زوج ها از طنز طعنه آميز ، از يكديگر انتقاد مى كنند و در حل و فصل مشاجره به شيوه اى بالغانه و آرام شكست مى خورند ؛ آنها شروع به ساختن ديوارى بين خود و همسرشان مى كنند. هر يك از آنها خودشان را پشت ديوار مربوط به خود قائم مى كنند تا طرف مقابل او نتواند به او صدمه و ضربه بزند. اين نوع از درگيرى يك ازدواج را ويران مى كند.

به عبارتى ديگر، درگيرى سالم به دنبال درك كردن همسر خود و حل و فصل مسائل راهى است كه هر كدام به هم احترام مىگذارند. درك كنيد كه درگيرى سالم به معناى تعارض صرف نيست. روزهايى خواهد بود كه شما و همسرتان توپ آتش شليك مى كنيد، اما اين به اين معنا نيست كه در زندگى مشترك شكست خورده ايد.
نه تنها درگيرى سالم در تمام زوج ها وجود دارد بلكه براي يك عمر زندگى عاشقانه با همسرتان ضرورى و حياتى است.

اين پنج روش شما را در مورد اينكه چطور عادلانه مبارزه كنيد، راهنمايى مى كند

تنفس كنيد
قدرت خودكنترلى را دست كم نگيريد. به زمانى كه شروع به عصبانى شدن مى كنيد فكر كنيد، آيا به اين علت است كه كسي شما را در ترافيك معطل كرده يا همسرتان لباسهاى زير کثيفش را براى پنجمين بار در اين هفته روى زمين رها كرده ؟! فشار خون شما افزايش مى يابد، شما احساس مى كنيد عضلات شما شروع به تنش مى كند و صداى شما بالا مي رود. همه چيز در بدن شما شروع به دفاع كردن از شما مى كند و شما به همسرتان دربارة رابطه نفرت انگيز تان مشاجره مي کنيد. شما فکر مي کنيد که اگر عصبانى هستيد، نبايد اجازه بدهيد كه در درونتان بماند، درسته؟!اشتباه است!


در اوج عصبانيت ، شما بايد يك گام به عقب برگرديد و نفس عميق بكشيد، خود را از موقعيت يا بطور فيزيكى و يا ذهنى دور كنيد، هنگاميكه كه از عصبانيت داغ كرده ايد ممكن است كلماتى بگوييد كه بعداً افسوس بخوريد. به خودتان زمان بدهيد تا كمى آرام شويد. چند ساعتى بعد ؛ارزيابى وضعيت و در نظر داشتن آن عاقلانه ترين راه براى رسيدگى به وضعيت است.


مراقب كلماتت باش
كلمات مضرترين سلاح هستند.همانطور كه در قسمت اول اشاره كرديم ، در لحظاتى كه حسابى داغ كرده ايم ممكن است حرفى بزنيم كه بعداً افسوس بخوريم، در زندگي مشترک حتي ممکن است، يك همسر در وسط دعوا همسرش را به طلاق تهديد كند، وقتى شما حرفى مي زنيد نمى توانيد آنرا پس بگيريد، علاوه بر اين همسر شما ممكن است هميشه حرفاى آزاردهنده شما را به ياد بياورد كه اين ممكن است به اعتماد و امنيت رابطه شما و همسرتان زيان و آسيب بزند. رضايت آنى به يك عمر درد نمى ارزد.

آسيب را جبران كنيد
اگر زوجى در اواسط يك دعواى تمام نشدنى قرار دارند ، اگر آنرا ادامه بدهند به گردابى غرق شونده، فرو خواهند رفت. لازم است براي جبران آسيب تلاشي انجام شود.

تلاش براى تعمير زمانى لازم است كه يكى از زوجين متوجه درگيرى و دعواى مخرب شود و انرا به سمت دعواى سالم هدايت كند.
معذرت خواهى يكى از اين تلاش هاى تعميرى متداول است. تلاش هاى خلاقانه اي هم وجود دارد مانند استفاده از طنز ظريف، تسليم خواسته يا آرزوى يكديگر شدن، توقف موقت بحث و تعيين زمان براى برگشت و ادامه بحث زمانيكه هر دو آرام شدند.

با هم سازش كنيد
زمانيكه دوج ها با هم دعوا مى كنند، به ندرت درباره موضوعى كه ناراحتشان كرده صحبت مى كنند، چيزى كه زير اين نقاب دعوا پنهان شده هسته اصلى و موضوع دعواست.


همسري ممكن است در خيلى مواقع احساس بى حرمتى كند، مثل زمانى كه بدون اطلاع او تصميم گيرى هاى مالى انجام مى شود و يا زمانى كه كه اكثر كارهاى اصلى خانه بر روى شانه يك همسر قرار مى گيرد ، مسئله پول يا كار نيست، مسئله احترام است.


در واقع بايد بفهميد، چه چيز واقعا شما را آزار مى دهد؟)! روانشناس خانواده در اين مورد مي تواند به شما کمک کند تا احساسات و افکار ناراحت کننده يکديگر را پيدا کنيد)


پس از شناسايي مسئله اصلى ، بهم زمان بدهيد تا با هم سازش كنيد. يك راه حل اينست كه يك سبد كنار اتاق براى لباس هاى كثيف قرار دهيد، جلسات ماهانه براى بودجه خانه داشته باشيد، يا كارهاى منزل را به هر نفر اختصاص دهيد.

ترميم كنيد
دعوا مى تواند بطور ذهنى و هيجانى تخيله كننده باشد. ممكن است شما در ساعات و يا روزهاى پس از درگيرى هاى شديد، حساس شويد. اين مهمه كه بتوانيد درگيرى را ترميم كنيد.

هيچ چيز بطور خودكار به حالت عادى بر نمى گردد. يك دوره تنظيم مجدد به دنبال آن است. مشغول فعاليت هاى آرام شويد. به پياده روى برويد، حمام اب گرم بگيريد، و يا كارى كه ذهن شما را شفاف و احساسات شما را تنظيم مى كند، انجام دهيد. مطمئن بشويد كه همسرتان متوجه شده كه شما ديگر عصبانى نيستيد، اما به مقدارى زمان نياز داريد.


دعوا و درگيرى با همسرتان شوخى و سرگرمى نيست، به ياد داشتن اين پنج راهنمايى به هر دوى شما ياد خواهد داد كه چطور كمتر و يا منصفانه بر سر اختلافات دعوا كنيد .

* روانشناس زوج و خانواده

سلامت نيوز: پنج راهکار براي مديريت دعواي زناشويي
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
کانال تلگرامی زنگ خبر
https://telegram.me/zangekhabarben
دانلود نرم افزار سلام

لینک دانلود
همراه با شهدای شهرستان بن
پیوندها
امام خميني

امام خامنه اي

پايگاه اطلاع رساني دولت