یادداشت
آخرین اخبار
کد مطلب: 289545
9 ترفند براي اينکه از سرما نلرزيد
تاریخ انتشار : 1395/09/23
نمایش : 64
براي مقابله با سرما در روزهاي سرد سال و براي اينکه از افت دماي داخل و خارج از منزل شروع به لرزيدن نکنيد لازم است به برخي موارد توجه داشته باشيد. در اين مطلب شما را با 9 ترفند ساده آشنا مي کنيم تا کمتر سردتان شود.








قبل از پوشيدن لباس هايتان، آنها را روي شوفاژ يا کنار بخاري گرم کنيد

براي اينکه در خارج از منزل کمتر سردتان شود، قبل از لباس پوشيدن و خارج شدن از خانه، لباس هايتان را روي رادياتور يا در مقابل بخاري گرم کنيد. در اين صورت احساس گرماي دلچسبي بدن تان را فرا مي گيرد و زماني که بيرون مي رويد، بدن تان از درون گرم تر است و کمتر احساس سرما مي کنيد.

در رختخواب تان کيسه آب گرم بگذاريد

اگر اتاق خواب و يا رختخواب هايتان سرد است و با پا گذاشتن روي تشک، مو برتن تان راست مي شود حتما نيم ساعت قبل از خواب کيسه آب گرم در جايتان قرار دهيد. در طول شب نيز آن را زير پاهايتان قرار دهيد تا گرماي آن در بدن تان پخش شود. با همين کار ساده با سرما مقابله کرده و خواب راحت تري را تجربه مي کنيد.

لباس ها را روي هم بپوشيد

اگر به هر دليل وسايل گرمايشي محل زندگي تان از کار افتاده است بهتر است خودتان را مانند پياز در لابه لاي لباس ها بپيچيد. بر اساس نظرات محققان انستيتو INRS فرانسه هر چه لباس بيشتري روي هم بپوشيد، هواي بيشتري بين لباس ها مي ماند و همين مسئله باعث گرم ماندن بدن مي شود، چون لايه هاي پر از هوا مانند عايق گرمايشي عمل مي کند.

براي مقابله با سرما بدون کلاه و شال گردن از خانه خارج نشويد، چون 10 تا 30 درصد گرماي بدن از اين بخش از بدن يعني از طريق سر تلف مي شود

توصيه مي کنيم جنس لباسي که با پوست در تماس است، از جنس نخي يا جنسي که به خوبي عرق را جذب مي کند باشد. براي لايه هاي بعدي از لباس هاي پشمي يا لباس هايي که به خوبي جلوي سرما را مي گيرند استفاده کنيد. از زير شلوار نيز يک شلوار گرم جذب بپوشيد تا پاهايتان گرم بماند.

موقع راه رفتن قوز نکنيد

حتما شما هم دقت کرده ايد که اکثر افراد در هواي سرد پشت شان را خم کرده و چانه شان را در يقه پالتو فرو مي کنند. در واقع همه ما به طور ناخودآگاه در هواي سرد خودمان را جمع مي کنيم. اما اين وضعيت بدني مانع از جريان مناسب خون شده و باعث مي شود بدن بيش از پيش سرد شود.

براي مقابله با اين مسئله لازم است که در حين راه رفتن پشت تان را صاف نگه داريد و بازوها را در حين راه رفتن حرکت دهيد. اين کار باعث مي شود که خون جريان بهتري داشته باشد و بدن گرم شود. اگر در گردش خون اختلالي به وجود بيايد منشا سرماي بدن خواهد بود و شما بدون اينکه متوجه باشيد شروع به لرزيدن مي کنيد. توصيه مي کنيم در روزهاي سرد ورزش را ترک نکنيد. پياده روي تند باعث تحرک عضلاني شده و بدن را گرم مي کند.

سر و گوش هايتان را بپوشانيد

براي مقابله با سرما بدون کلاه و شال گردن از خانه خارج نشويد، چون 10 تا 30 درصد گرماي بدن از اين بخش از بدن يعني از طريق سر تلف مي شود. بهتر است از کلاه هايي که گوش ها را نيز مي پوشانند استفاده کنيد.

از چکمه هاي لژدار استفاده کنيد

اگر پاهايتان بيشتر احساس سرما مي کند حتما از کفش هايي استفاده کنيد که لژهاي ضخيم تري دارند. اين کفش ها مانند عايق عمل کرده و جلوي ورود سرماي زمين به پاها را مي گيرند. حتما جوراب گرم بپوشيد.

از گرم کردن زياد منزل بپرهيزيد. تفاوت دماي داخل (گرماي زياد) و خارج از منزل (سرماي شديد) شوک زيادي به رگ هاي خوني وارد مي کند

همچنين مي توانيد از کرم هاي مخصوص پاهاي سرد استفاده کنيد. ترکيبات اين کرم ها باعث انبساط عروق خوني شده و جريان خون را بهبود مي بخشند و مانع از سرد شدن بيش از اندازه پاها مي شوند. توصيه مي کنيم شب ها نيز با جوراب بخوابيد. اين کار باعث مي شود در طول شب نيز پاهايتان گرم بماند.

گوشت، ماهي و تخم مرغ ميل کنيد

پروتئين ها در مقايسه با مواد قندي و چرب باعث توليد گرماي بيشتري در بدن مي شوند. گوشت قرمز، ماهي و تخم مرغ و همچنين سويا، نخود، عدس و ميوه هاي خشک جزو منابع خوب پروتئين هستند.  اين مواد غذايي تامين کننده آهن و ويتامين B12 نيز محسوب مي شوند و بدن را در برابر سرما مقاوم تر مي کنند.

دماي منزل نبايد بيش از 20 درجه باشد

از گرم کردن زياد منزل بپرهيزيد. تفاوت دماي داخل (گرماي زياد) و خارج از منزل (سرماي شديد) شوک زيادي به رگ هاي خوني وارد مي کند. واقعيت اين است که رگ ها در تماس با هواي سرد منقبض و در تماس با هواي گرم منبسط مي شوند. بنابراين لازم است که تفاوت دماي داخل و خارج از منزل را کاهش داد. براي اين کار بهتر است دماي منزل را متعادل کرده و اجازه ندهيد از 18 تا 20 درجه سانتيگراد بالاتر برود.

يک نوشيدني گرم بنوشيد

هيچ چيز مانند يک نوشيدني گرم در هواي سرد دلچسب نبوده و بدن را گرم نمي کند. البته توصيه مي شود که از نوشيدن قهوه بپرهيزيد، چون قهوه حاوي کافئين است و باعث انبساط و گشادشدن عروق خوني شده و مانع از انقباض آنها در تماس با سرما مي شود. بنابراين گرماي بدن با سرعت بيشتري از بين مي رود. بهتر است به سراغ دمنوش هايي مانند دمنوش دارچين و زنجبيل برويد، چون باعث گرم شدن و تقويت بدن مي شوند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
دانلود نرم افزار سلام

لینک دانلود
کانال تلگرامی زنگ خبر
https://telegram.me/zangekhabarben
همراه با شهدای شهرستان بن
پیوندها
امام خميني

امام خامنه اي

پايگاه اطلاع رساني دولت