حدیث موضوعی
دعای عظم البلا
یادداشت
آخرین اخبار
کد مطلب: 289606
بخور نخور هاي شب يلدا
اشتباهاتي که شب يلدا را به کابوس تبديل مي‌کند
تاریخ انتشار : 1395/09/30 08:08:23
نمایش : 148













 با نزديک شدن به بلند ترين شب سال، همه در جنب و جوش براي تدارک مهماني براي اقوام و دوستان خود هستند. شب يلدا يکي از قديمي ترين رسومات ايراني ها به حساب مي آيد که با چيدن سفره هايي مملو از خوراکي هاي رنگارنگ در اين شب معروف است اما چه خوب است اگر اين سفره هاي پر رنگ و لعاب ضرري به اعضاي خانواده وارد نکند.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از جام جم آنلاين، در اين خصوص با يک متخصص تغذيه به گفت و گو نشسته ايم . با ما همراه باشيد .

خديجه رحماني متخصص تغذيه و رژيم درماني، بيان کرد : پرخوري در شب يلدا يکي از مهم ترين و دردسرساز ترين مشکلاتي است که ايراني در بلندترين شب سال آن را رعايت نمي کنند .همان طور که مي دانيم اين شب با شبهاي ديگر فقط 1 دقيقه تفاوت دارد و چه خوب است براي همين 60 ثانيه خود و اطرافيانمان را دچار مشکلات حاد تغذيه اي و گوارشي نکنيم .اما به هرحال ايراني ها طي رسومات خود خوراکي هاي رنگارنگي را براي اين شب خاطره انگيز تدارک مي بينند و گاهي با اشتباهاتي چون پرخوري و روي هم خوري اين شب طولاني را به کابوس بدل مي کنند .


وي افزود : نتايج تحقيقات پژوهشگران نشان داده است شب جشن ها در کشور با وجود تمام خاطرات شيرين خود يکي از خطرناک ترين شب ها رقم مي خورد و معمولا عده زيادي از افراد به اورژانس بيمارستان ها مراجعه مي کنند و موارد سکته قلبي و مغزي در اين شب ها بسيار بالا است چرا که افراد با يک جمله ساده « يک شب که هزار شب نمي شه» جان خود را به خطر مي اندازند بويژه اگر دچار بيماري هاي زمينه اي هستند هرگز رژيم غذايي خود را فراموش نکنند کنترل قند ، فشار خون و چربي خون در اين شب براي افراد الزامي است و بهترين و اساسي ترين توصيه خوردن شام سبک زودهنگام و در عوض خوردن ميوه هاي کم کالري مثل انار در اين شب است.



اين متخصص تغذيه و رژيم درماني تاکيد کرد: خانواده ها شام را زود ميل کنند چرا که خوردن شام ديروقت برابر است با خواب ، سوء جذب و عدم هضم مواد غذايي که اين موارد به خودي خود مشکلات عمده اي را در پي دارد .يکي ديگر از توصيه هاي مهم در اين شب که متخصصان تغذيه بسيار روي آن تاکيد دارند عدم استفاده از انواع شيريني ها پس از خوردن شام است چرا که با اين کار يک کالري مازاد وارد بدن مي کنند مخصوصا افرادي که داراي قند خون هستند دور شيريني ها خط قرمز بکشند .



رحماني در رابطه با مصرف انواع آجيل ها متذکر شد: مصرف آجيل هاي شور نه تنها موجب افزايش چربي خون بلکه باعث بالا رفتن فشار خون افراد مي شود و همان طور که مي دانيم فشار خون به مرگ خاموش معروف است و با بالارفتن آن بيماران را در گير سکته هاي مغزي ، قلبي و گاهي دچار مرگ مي کند . بيماراني که دچار فشار خون هستند از مصرف آجيل ها مخصوصا آجيل هاي شور اکيدا خود داري کنند و از انواع خام آن استفاده نمايند . مصرف آجيل به علت دارا بودن منابع غني کالري براي سلامت افراد مفيد اند اما مصرف بي رويه آن باعث چاقي و افزايش وزن مي شود لازم به ذکر است منظور از آجيل ، مغزها هستند در ميان آجيل ها مصرف پسته، انواع بادام، فندق و گردو بر انواع تخمه ها ارجحيت دارد.



اين متخصص تغذيه بسيار تاکيد کرد که آجيل ها را از مکان هاي بهداشتي تهيه کنند و تصريح کرد: توصيه مي شود آجيل هايي چون پسته، بادام، گردو و فندق بصورت پوست نشده خريداري شود چرا که افراد سود جود ممکن است آجيل هاي مانده و کهنه را به عنوان آجيل تازه به مردم بفروشند بنابراين افراد در خريد آجيل بسيار دقت کنند البته از 2 طريق آجيل مانده را مي توان تشخيص داد ، آجيل مانده بوي «نا» مي دهد و رنگ غير عادي دارد . علاوه بر موارد ذکر شده گاهي ديده مي شود آجيل ها را با رنگ هاي خوراکي بو مي دهند تا ماندگي آن ها مشخص نشود بنابراين حتما قبل از خريد مغزها پوست آن را بکنيد و اگر به رنگ قهوه اي تمايل داشت از خريد آن به شدت بپرهيزيد .



وي افزود: والدين دقت داشته باشند ، بايد در ميزان مصرف آجيل دقت شود چون مصرف زياد آن باعث بروز مشکلات گوارشي شديدي در کودکان مي شود همچنين ميوه اي مانند هندوانه که فصل آن نيست حتما از مکان هايي خريداري شود که در شرايط بهداشتي مناسبي نگه داري شده است.افراد حتي الامکان از مصرف باسلوق بدليل کالري فراواني که دارد خودداري کنند و در صورت تمايل از باسلوق هاي بسته بندي شده و داراي تاريخ توليد و انقضا مصرف کنند.



او تاکيد کرد بجاي مصرف آب انار از خود ميوه انار استفاده شود و حتما دانه هاي آن خورده شود چرا که هسته انار بدليل دارا بودن اسيدهاي چرب در بهبود و تنظيم عملکرد سيستم متابوليسم بدن موثر است بخصوص در افرادي که داراي مشکلاتي مانند اضافه وزن، چاقي و ديابت هستند علاوه بر آن رنگ قرمز انار به علت وجود پلي فنل هاست. پلي فنل ها موادي هستند که از آسيب سلولي جلوگيري مي کنند، خواص آنتي اکسيداني قوي و همچنين خواص ضد التهابي دارند.



رحماني اظهار کرد: افراد در اين شب اعتدال را رعايت کنند و چه خوب است اگر در اين شب 2 واحد ميوه مصرف شد ( يک انار و يک ليوان هندوانه ) همچنين در رابطه با آجيل ها مصرف يک مشت آن ‌( 30-40 گرم ) مناسب است و اگر خشکبار مصرف مي کنند به اندازه يک چهارم کفايت مي کند. خانواده ها با رعايت اين توصيه ها شب آرامش بخش و خاطره انگيزي را رقم مي زنند .

اين متخصص در پايان توصيه کرد : افرادي که دچار قند خون ، چربي خون و فشار خون هستند و علاوه بر آن کودکان جز گروه هايي که هستند که در اين شب طولاني بايد بيشتر از افراد ديگر به تغذيه خود بهاء دهند .

سلامت نيوز: بخور نخور هاي شب يلدا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
کانال تلگرامی زنگ خبر
https://telegram.me/zangekhabarben
دانلود نرم افزار سلام

لینک دانلود
همراه با شهدای شهرستان بن
پیوندها
امام خميني

امام خامنه اي

پايگاه اطلاع رساني دولت

<
>