ذکر روزهای هفته تاریخ روز
آخرین اخبار
کد مطلب: 309898
با آلوئه‌ورا به جنگ سرماخوردگي برويد!
تاریخ انتشار : 1395/12/07 09:06:00
نمایش : 502
آلوئه‌ورا سرشار از انواع ويتامين‌ها و مواد معدني است. ويتامين‌هاي گروه B (B1، B2، B3 و B6)، فوليک‌اسيد، ويتامين‌هاي A، C و E از مهم‌ترين ويتامين‌هاي موجود در اين گياه هستند. به‌علاوه، حدود 20 نوع ماده معدني هم در آلوئه‌ورا کشف شده که کلسيم، منيزيم، روي، کروم، سلنيوم، سديم، آهن، پتاسيم، روي و منگنز از مهم‌ترين آنها محسوب مي‌‌شوند.

 












 
آلوئه‌ورا سرشار از انواع ويتامين‌ها و مواد معدني است. ويتامين‌هاي گروه B (B1، B2، B3 و B6)، فوليک‌اسيد، ويتامين‌هاي A، C و E از مهم‌ترين ويتامين‌هاي موجود در اين گياه هستند. به‌علاوه، حدود 20 نوع ماده معدني هم در آلوئه‌ورا کشف شده که کلسيم، منيزيم، روي، کروم، سلنيوم، سديم، آهن، پتاسيم، روي و منگنز از مهم‌ترين آنها محسوب مي‌‌شوند.
دانشمندان معتقدند که اين گياه در طول تاريخ به‌وسيله کلئوپاترا و نفرتي‌تي در مصر باستان، اسکندر مقدوني و کريستف کلمب نيز استفاده شده است.

دارايي‌هاي آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا سرشار از انواع ويتامين‌ها و مواد معدني است. ويتامين‌هاي گروه B (B1، B2، B3 و B6)، فوليک‌اسيد، ويتامين‌هاي A، C و E از مهم‌ترين ويتامين‌هاي موجود در اين گياه هستند. به‌علاوه، حدود 20 نوع ماده معدني هم در آلوئه‌ورا کشف شده که کلسيم، منيزيم، روي، کروم، سلنيوم، سديم، آهن، پتاسيم، روي و منگنز از مهم‌ترين آنها محسوب مي‌‌شوند.
 
 با آلوئه‌ورا به جنگ سرماخوردگي برويد!
 
آلوئه‌ورا و جذب و توليد پروتئين

پروتئين براي ساختن سلول‌هاي جديد در بدن لازم است و آلوئه‌ورا، حدود 20 نوع آمينواسيد مختلف را براي کمک به ساختن پروتئين در بدن در خود جاي داده است. آمينواسيدهاي موجود در آلوئه‌ورا با کمک به ساخت پروتئين، باعث بهبود چگالي استخوان‌ها، افزايش بافت‌هاي عضلاني و ترميم و بهبود پوست مي‌شوند.

چربي‌هاي خوب آلوئه‌ورا

اين روزها که بيشتر ما درگير زندگي ماشيني شده‌ و به انواع غذاهاي آماده يا فست‌فودهاي چرب رو آورده‌ايم، احتمال گرفتگي عروق خود را با پلاک‌ها و چربي‌ها افزايش داده و بيش از پيش خودمان را در معرض ابتلا به انواع بيماري‌هاي قلبي يا سکته‌هاي قلبي و مغزي قرار داده‌ايم. از اين رو، نقش يک رژيم غذايي سالم در زندگي تک‌تک ما از اهميت بالايي برخوردار است. آلوئه‌ورا، جزو آن گروه از خوراکي‌هايي است که مي‌تواند در حفظ سلامت سيستم قلبي و عروقي‌مان نقش بسزايي داشته باشد. اين ماده غذايي حاوي اسيدهاي چرب مفيد و گياهي مانند HLC است و مصرف منظم آن مي‌تواند ميزان تجمع چربي در عروق خوني را تا حد قابل‌قبولي کاهش دهد. استرول‌هاي گياهي موجود در آلوئه‌ورا علاوه بر کاهش خطر گرفتگي عروق و سکته‌هاي قلبي و مغزي، عوارض ناشي از حساسيت را هم در بدن کم مي‌کنند.

قلب‌ و آلوئه‌ورا

نتايج بسياري از تحقيقات محققان آمريکايي و کانادايي نشان مي‌دهد قرار دادن آلوئه‌ورا به‌صورت نوشيدني يا مربا (به شرط وجود تکه‌هاي آلوئه‌ورا در محصول نهايي) در برنامه غذايي افراد، راهي براي حفظ و ارتقاي سلامت سيستم قلبي و عروقي آنها محسوب مي‌شود. ترکيبات موجود در آلوئه‌ورا به حمل بهتر و با سرعت بيشتر اکسيژن در بدن کمک مي‌کند و باعث مي‌شود که قلب هم عملکرد بهتري داشته باشد.

آلوئه‌ورا و عفونت‌

يکي از مهم‌ترين توصيه‌هاي تغذيه‌اي متخصصان براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و ويروسي فصلي مانند سرماخوردگي يا آنفلوانزا، مصرف خوراکي‌هايي است که بتوانند عوامل بيماري‌زا را سرکوب کنند. آلوئه‌ورا، يکي از همين خوراکي‌هاست. ترکيبات آنتي‌باکتريال موجود در آلوئه‌ورا مي‌توانند هم جلوي ابتلا به عفونت‌هاي داخلي را بگيرند و هم عفونت‌هاي خارجي. از اين رو، نوشيدن آب آلوئه‌ورا و مصرف مربا يا کنسرو آن در فصول سرد سال، مي‌تواند احتمال ابتلا به بيماري‌هاي فصلي يا عفوني را کاهش دهد. از طرف ديگر، ما مي‌توانيم از خود آلوئه‌ورا هم به‌عنوان پانسماني طبيعي براي پوشاندن زخم‌ها کمک بگيريم تا از عفوني شدن آنها پيشگيري کنيم.

آلوئه‌ورا و کاهش التهاب

مصرف منظم آلوئه‌ورا مي‌تواند باعث کاهش التهاب‌هاي بدن شود. از اين رو، مصرف نوشيدني يا ساير خوراکي‌هاي بر پايه آن براي بيماران مبتلا به التهاب عروق يا التهاب مفاصل، بسيار مفيد است. مصرف اين گياه در بيماران مبتلا به آرتريت از سخت و دردناک شدن عروق و مفاصل آنها پيشگيري مي‌کند و درد ناشي از حملات بيماري را به شدت در آنها کاهش خواهد داد.

آلوئه‌ورا تقويت‌کننده سيستم ايمني

با توجه به حجم استرسي که بر زندگي ماشيني امروزي بيشترمان حاکم است، همه ما نياز به تقويت سيستم ايمني بدنمان داريم. مصرف خوراکي‌هاي سرشار از ويتامين C مانند انواع مرکبات يا پياز خام، يکي از راه‌هاي تقويت سيستم ايمني است اما نبايد در اين ميان از خوراکي‌هاي کم‌مصرف‌تر مانند آلوئه‌ورا هم غافل بمانيم. پلي‌ساکاريدهاي موجود در نوشيدني آلوئه‌ورا سلول‌هاي سفيد خوني را به مقابله با عوامل ويروسي تحريک مي‌کنند و بدين ترتيب، قدرت سيستم دفاعي بدن را بالا مي‌برند. به ‌علاوه، آنتي‌اکسيدان‌هاي فراوان موجود در آلوئه‌ورا هم با مبارزه با راديکال‌هاي آزاد در بدن، توانايي سيستم دفاعي بدن را در برابر عوامل بيماري‌زا دوچندان مي‌کنند.

احتياط در مصرف آلوئه‌ورا

يکي از خواص آلوئه‌ورا، خاصيت مُسهل و محرک بودن نوشيدني آن است. به همين دليل هم به خانم‌هاي باردار و شيرده توصيه مي‌شود در مصرف اين خوراکي کمي احتياط کنند. افراد مبتلا به نشانگان روده تحريک‌پذير هم بايد دور مصرف اين نوشيدني را خط بکشند زيرا نوشيدني آلوئه‌ورا حاوي مقدار زيادي عناصر مُسهل است و مي‌تواند شدت مشکلات آنها را بيشتر کند (مخصوصا اگر بلافاصله بعد از غذا مصرف شود).

آلوئه‌ورا و هضم

يکي از مهم‌ترين خواصي که معمولا به آلوئه‌ورا نسبت داده مي‌شود، کمک به سيستم گوارشي براي هضم بهتر مواد غذايي است. برخي از افراد، هضم ضعيف‌تري نسبت به سايرين دارند و برخي ديگر، با مصرف هر ماده غذايي احساس نفخ يا سنگيني مي‌کنند. مصرف نوشيدني آلوئه‌ورا بعد از صرف وعده‌هاي اصلي غذايي به اين افراد کمک مي‌کند هم مواد غذايي را ساده‌تر هضم کنند و هم معده و روده‌شان، سريع‌تر از مواد زائد پاک شود. ملين بودن آلوئه‌ورا باعث شده مصرف آن به افراد مبتلا به يبوست پيشنهاد شود. اگر اين افراد مصرف منظم اين گياه پرخاصيت را در برنامه غذايي خود داشته باشند، از شر يبوست و مشکلات گوارشي ناشي از آن خلاص خواهند شد.
 
 
هفته نامه سلامت/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن