ذکر روزهای هفته تاریخ روز
آخرین اخبار
کد مطلب: 370086
چگونه سليس و روان صحبت کنيم؟
تاریخ انتشار : 1396/04/25 09:12:23
نمایش : 438














عوامل گوناگوني ازجمله اضطراب، اعتماد به نفس پايين، و ترس از صحبت کردن در مقابل جمع موجب ناموفق بودن افراد در صحبت‌ کردن هستند. اما بايد بدانيم فصاحت گفتار امري ذاتي نيست، بلکه هرکسي در هر سني مي‌تواند آن‌ را بياموزد. اگر ما نگران روان بودن گفتار خود هستيم، با مطالعه‌ بيشتر، تمرين و تکرار ياد مي‌گيريم که چگونه سليس و روان صحبت کنيم.

از واژگان شفاف و مختصر بهره ببريد

به گزارش سلامت نيوز، آرمان نوشت: دايره وسيعي از لغات، لزوما هميشه با دايره لغات قوي برابر نيست. وقتي از روان بودن گفتار صحبت مي‌کنيم، منظورمان کم گفتن و گزيده گفتن است. بيان يک مطلب با استفاده از لغات بسيار، لزوما سليس‌تر از يک توضيح واضح و ساده نيست. گمان نکنيد که با به ‌کار بردن کلمات اضافي، باهوش‌تر به‌نظر مي‌رسيد.

واژه‌هايي که با آنها آشنايي داريد

در يادگيري کلمات جديد بکوشيد ولي زماني که صحبت مي‌کنيد، از کلماتي که آموخته‌ايد؛ استفاده کنيد. يکي از عواملي که موجب مي‌شود روان صحبت نکنيد استفاده‌ نابه‌جا از کلمات زياد يا ترکيب کردن لغات سنگين با هم است، به‌طوري که مخاطب را سردرگم کند.

ارجاعات مفيد داشته‌ باشيد

هرزمان امکان‌پذير بود، به يک منبع مفيد که بتواند شما را در بيان ايده و فکر‌تان ياري کند يا موضوع مورد بحث را براي مخاطب شفاف‌تر کند، اشاره کنيد.

از گزافه‌گويي بپرهيزيد

هيچ‌چيز به‌اندازه به‌کار بردن کلمات و آواهايي مانند «پس، مانند و بله و امثال اينها» دربين کلمات اصلي گفتار براي پر کردن سکوت و مکث‌ها، شما را غيرحرفه‌اي نشان نمي‌دهد. سعي کنيد از اين کلمات براي طولاني کردن صحبت و پُرکردن فضاي سکوت ميان آنها استفاده نکنيد. مي‌توانيد از قبل به تمام حرف‌هايتان فکر کنيد و دقيقا همان‌ها را بگوييد تا نيازي به استفاده از کلمات اضافي نباشد.

با کلمات ربط و صفات آشنا شويد

يکي از مشکلات رايج ميان همه مردم اين است که صحبت خود را در جست‌وجوي کلمات ناتمام مي‌گذارند و مکث غيرمنتظره‌اي در صحبت‌شان ايجاد مي‌کنند که باعث مي‌شود آماده به نظر نرسند. براي غلبه بر اين مشکل، فهرستي از کلمات ربط‌‌ دهنده و صفات را در ذهن خود آماده داشته باشيد تا در صورت فراموش کردن صحبت، از آنها کمک بگيريد.

جملات خود را از پيش آماده کنيد

براي پيشگيري از برهم خوردن رشته افکار‌تان در هنگام صحبت کردن و شروع يکباره صحبت، درباره آنچه مي‌خواهيد بيان کنيد، فکر کنيد. مانند نوشتن يک نامه، از پيش فکر کردن به شما براي تنظيم گفتار‌تان و چگونگي بيان آن زمان مي‌دهد. فقط دقت کنيد بيش از حد جملات خود را از پيش برنامه‌ ريزي و حفظ نکنيد طوري که صحبت شما مصنوعي به نظر بيايد يا کلمات مهم را فراموش کنيد.

نحوه‌ گفتار خود را تغيير دهيد

بر اضطراب اجتماعي و صحبت در جمع غلبه کنيد: اگر صدايتان بلرزد، خيلي آرام صحبت کنيد يا با لکنت کلام خود را آغاز کنيد، سليس صحبت کردن خيلي دشوار خواهد بود. براي غلبه بر اين مشکلات به آسيب‌شناس گفتار، گفتاردرمانگر يا مشاور مراجعه کنيد.

آرامش خود را حفظ کنيد: همانطور که در مورد غلبه بر اضطراب گفته شد، اگر نگران، مضطرب يا عصبي به نظر برسيد، نمي‌توانيد به درستي سخن خود را ادا کنيد. هر اقدامي‌ که براي آرامش يافتن شما ضروري است انجام دهيد؛ به‌سادگي به خاطر بياوريد در بدترين حالت، ممکن است شنوندگان کسل شوند که آنقدرها هم که تصور مي‌کنيد؛ بد نيست. صحبت کردن بايد طبيعي به نظر بيايد نه اجباري، بنابراين اجازه بدهيد کلمات بر زبانتان جاري شوند و نگران چگونگي آنها و اينکه ديگران درباره شما چه فکري مي‌کنند نباشيد.

با اعتماد به نفس صحبت کنيد: تا به حال دقت کرديد کساني که با اعتماد به نفس رفتار مي‌کنند ناخودآگاه جذاب‌ترو تأثيرگذارتر به نظر مي‌آيند؟ زماني که مطمئن و جسور صحبت مي‌کنيد، حس کنجکاوي مخاطب را برمي‌انگيزيد. حتي اگر خود‌تان آن را حس نکنيد، با اعتماد به نفس رفتار کنيد تا گفتار شما روان‌تر و حرفه‌اي‌تر شود. در واقع کم کم اعتماد به نفس خود را بالا مي‌بريد. موقعيتي که درهر حال در آن برنده خواهيد بود.

شمرده صحبت کنيد: سريع صحبت کردن شما را عصبي‌تر نشان خواهد داد. زماني که نگران گفتن مطلبي هستيد، واکنش طبيعي شماست که سريع‌تر صحبت کنيد تا صحبت خود را زودتر پايان دهيد. اين عمل حرفه‌اي نيست و شما را مضطرب نشان مي‌دهد. جملات را شمرده بيان کنيد. کند صحبت کردن بهتر از خيلي تند حرف زدن است.

به شنونده توجه کنيد: سخنرانان متبحر، با مخاطبان خود ارتباط چشمي ‌برقرار مي‌کنند و آنها را مستقيما مخاطب قرار مي‌دهند. اين عمل نشان مي‌دهد آنها براي شنوندگان‌شان ارزش قائل هستند. حتي اگر مخاطب شما يک نفر است، اين مورد را رعايت کنيد.

در صورت لزوم يادداشت برداريد: اگر نگران يک سخنراني عمومي‌ هستيد از بردن يادداشت‌ همراه خود خجالت نکشيد. منظم کردن افکار و تهيه خلاصه‌اي از آنها راه مؤثري است براي اينکه صحبت‌هاي خود را به ترتيب و منظم بيان کنيد. اما يادداشت‌هاي خود را به‌عنوان متني که از روي آن مي‌خوانيد استفاده نکنيد، بلکه براي يادآوري نکات و عبارات کليدي صحبت‌هايتان با نگاهي سريع به آنها براي روان‌تر شدن کلام و درک آسان مخاطب از آن استفاده کنيد.

جلوي آينه تمرين کنيد: ممکن است خنده‌دار به نظر بيايد، اما اگر در آينه به حرکات خود هنگام صحبت کردن دقت کنيد، متوجه ايرادهاي آن خواهيد شد. همچنين مي‌توانيد به‌وسيله يک دوربين آن را ضبط کنيد تا نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسيد.

مطالعه‌تان را بيشتر کنيد: کتاب خواندن نه‌تنها دايره لغات شما را گسترده‌تر مي‌کند و درک مطلب‌تان را بهبود مي‌بخشد، بلکه شما را با سخنرانان بزرگ آشنا مي‌کند. برنامه منظمي‌ براي کتاب خواندن داشته باشيد و توجه خود را به‌خصوص به مطالبي که شخصيت کتاب مي‌گويد معطوف کنيد. تقليد رفتارها و الگوهاي صحبت اين شخصيت‌ها به روان‌تر شدن گفتار شما کمک مي‌کند

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن